Scena rodzajowa
Obraz
przedstawiający codzienne życie ludzi, ich pracę, sposoby spędzania wolnego
czasu, regionalne zwyczaje i obrzędy lub wydarzenia z życia towarzyskiego
nazywamy sceną
rodzajową. Temat ten spotykamy głównie w malarstwie, rysunku i
grafice. Pierwsze sceny rodzajowe malowali artyści w starożytności. Temat jest
ciągle aktualny — również malarze nam współcześni malują sceny rodzajowe.
Józef Chełmoński - Bociany |
Obraz
Bociany z początku poprzedniego stulecia przedstawia polską wieś i oracza,
któremu mały chłopiec przyniósł posiłek. Razem przyglądają się lecącym
bocianom.
Consuelo Hernandez - Stacja jezioro |
Obraz
hiszpańskiej artystki przedstawia współczesną nam rzeczywistość — stację kolejową
w upalny dzień i osoby ubrane w letnie stroje. Możemy się domyślać, że idą nad
jezioro, aby popływać i odpocząć.
Scena historyczna i religijna
Sceną
historyczną nazywamy przedstawienie na obrazie wydarzenia z dziejów jakiegoś
narodu często o dużym znaczeniu dla kraju.
Jan Matejko - Konstytucja 3 maja 1791 roku |
Polska Konstytucja 3 maja była pierwszą w Europie nowoczesną konstytucją. Obraz Jana Matejki ukazuje pochód posłów z Zamku Królewskiego do kolegiaty św. Jana w Warszawie. Najważniejszą postacią dzieła jest marszałek Stanisław Małachowski, który w prawej ręce trzyma ważny dla Polski dokument.
Piotr Michałowski - Szarża w wąwozie Samosierra |
Jeśli obraz
przedstawia scenę bitwy lub wojenny pochód, jest to temat historyczny zwany sceną batalistyczną.
Scena batalistyczna, którą przedstawił Piotr Michałowski, obrazuje stromą,
wąską i krętą ścieżkę, a na niej polski pułk konny. Żołnierze pod ostrzałem
hiszpańskich armat wspinają się ku przełęczy, niektórzy padają ranni, widać
konie pędzące bez jeźdźców.
Obrazy o tematyce religijnej najczęściej przedstawiają sceny, których źródłem jest tekst Biblii lub żywoty świętych. Prezentowane wydarzenia są ukazywane jako prawdziwe. Mają przybliżać odbiorcom m.in. historie zawarte w Starym i Nowym Testamencie.
Leonardo da Vinci - Ostatnia wieczerza |
Jerzy Kossak - Cud na Wisłą 15 sierpnia 1920 roku |
Obraz
Jerzego Kossaka to zarówno scena historyczna, batalistyczna, jak i religijna.
Przedstawia zwycięską, przełomową bitwę warszawską, dzięki której Polska
zachowała niepodległość, a wojsko bolszewickie nie opanowało Europy. W lewym
górnym rogu obrazu widzimy na niebie postać Matki Boskiej, która zdaje się
wspierać walkę polskich żołnierzy w świątecznym dniu Wniebowzięcia Maryi Panny.
Pejzaże
Camille Corot - Most Augusta Narni
Bernardo Bellotto Canaletto - Widok na Krakowskie Przedmieście od strony Bramy Krakowskiej
Weduta to obraz przedstawiający krajobraz
miasta — budynki, ulice, a także ludzi. Każdy z nas wie, jak wyglądają
dzisiejsze miasta, a dzięki wedutom sprzed 200-300 lat możemy zobaczyć, jak
wyglądały one dawniej. Bernardo Bellotto zwany Canaletto [czyt. kanaletto]
przedstawił krajobraz Warszawy od strony Bramy Krakowskiej.
Stanisław Masłowski - Wschód księżyca |
Iwan Ajwazowski - Statek w czasie sztormu |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz