Czym jest grafika?
Grafika
obejmuje dzieła powstające dzięki powielaniu na podłożu odbitek z matryc.
Matrycą nazywamy płytę z utrwalonym na niej wzorem. Może ona być wykonana z
różnych materiałów. Aby stworzyć dzieło graficzne, należy najpierw przygotować
taką płytę — wyryć w niej dłutem, rylcem lub igłą kształty i kompozycje.
Następnie, po nałożeniu na matrycę farby wałkiem, odciska się wzór za pomocą
prasy na określonej powierzchni. Wszystkie wykonane przez artystę odbitki są
oryginalnymi dziełami sztuki.
Narzędzia
wykorzystywane w grafice
Najważniejszym
środkiem wyrazu w tej dziedzinie jest linia. Zróżnicowane linie tworzą wyraźnie
zarysowane kontury kształtów oraz plamy barwne o silnych kontrastach. Są one
szczególnie dostrzegalne w grafice czarno-białej. Kolor dzieła uzyskuje się
przez ręczne nałożenie plam barwnych na gotowej odbitce. Można także kilkukrotnie
drukować matrycę — za każdym razem z użyciem farby innego koloru. Rodzaje
kompozycji w grafikach określa się tak jak w przypadku obrazów. Perspektywę
również można przedstawić w podobny sposób jak w malarstwie — za pomocą
odpowiedniego rozmieszczenia form i barwnych płaszczyzn. Światłocień jest uzyskiwany
w grafice za pomocą kreskowania określonych stref dzieła, co daje efekt
przypominający ten osiągany na obrazach. Jednak graficy często rezygnują z
ukazywania głębi i światłocienia. Istotnym natomiast środkiem wyrazu,
wyróżniającym grafikę spośród innych dziedzin, jest stosowanie liternictwa.
Napisy dopełniają i wyjaśniają sens pracy, a kształty i wielkości liter
podkreślają znaczenie słów, dlatego zaprojektowanie i wkomponowanie tekstu w
dzieło jest ważnym etapem działania artysty grafika.
Porównując
widok architektury i plakat, dostrzegamy, jak bardzo zróżnicowaną dziedziną
jest grafika. Graficy mogą posługiwać się środkami wyrazu plastycznego na
podobieństwo malarzy, jak Piranesi: stwarzają pełną iluzję rzeczywistej
przestrzeni przy pomocy drobiazgowo ukazanych kształtów, plam walorowych,
perspektywy i światłocienia. Natomiast twórcy plakatów najczęściej upraszczają
formy, za to stosują wyraziste, płaskie plamy barwne. Przedstawienia pozbawione
światłocienia i wrażenia głębi uzupełniają napisami złożonymi z liter w
fantazyjnych kształtach.
Przez wieki
grafika służyła nie tylko celom artystycznym. Wybitni graficy wykonywali kopie
znanych dzieł malarskich i inspirowali się nimi. W ten sposób przyczynili się
do popularyzacji obrazów sławnych mistrzów. Grafikami ilustrowano również
atlasy anatomiczne, botaniczne i astronomiczne. Przez stulecia ułatwiały one
naukowcom pracę, szerzenie nowych idei i wymianę poglądów, fascynowały także
wykształconych ludzi.
Współczesna
grafika to przede wszystkim cyfrowe projektowanie graficzne, rozwijające się
dzięki nowym technologiom. W wyniku projektowania graficznego powstają m.in.
plakaty i ulotki reklamowe, okładki książek i płyt, ilustracje czy wzory na
opakowaniach. Ważną rolę w dzisiejszej grafice odgrywa znak plastyczny. Jest to
uproszczony obraz, który przekazuje krótką, konkretną informację i przywołuje
określone skojarzenia. Znakami plastycznymi są znaki drogowe i informacyjne. Do
tej grupy należy także logo, czyli znak firmowy ułatwiający rozpoznanie
instytucji lub przedsiębiorstwa.
Rodzaje
grafiki
W grafice możemy wyróżnić takie same tematy jak w malarstwie, m.in.: portrety, sceny rodzajowe, historyczne, mitologiczne czy religijne. Jednak ukazywane są one w rodzajach dzieł i technikach specyficznych dla tej dziedziny. Grafikę dzielimy na kilka sposobów. Bierzemy przy tym pod uwagę możliwe zastosowanie prac oraz użytą technologię, a także materiały i rodzaj ich obróbki.
Ze względu na
przeznaczenie i sposób powstawania dzieł grafikę dzieli się na warsztatową i
użytkową. W grafice warsztatowej twórca wykonuje pracę w celach artystycznych i
realizuje cały proces od projektu do stworzenia odbitek, m.in. ręcznie
przygotowuje matrycę. W grafice użytkowej dzieło służy zaś przekazaniu
określonych treści. Artysta wykonuje projekt, który jest następnie realizowany
przez drukarnię — maszyny powielają pracę w wielu egzemplarzach. Do grafiki
użytkowej zalicza się m.in.: grafikę reklamową (plakaty i billboardy czyt.:
bilbordy), książkową i precyzyjną (znaczki, banknoty), logotypy, liternictwo i
strony internetowe. W obrębie grafiki warsztatowej wyróżniamy typy prac graficznych.
Ich nazwy pochodzą od materiału, z którego wykonano matrycę. Jeżeli artysta
grafik jako matrycy użył drewna, otrzymane dzieło będzie drzeworytem. Jeśli
matrycę zrobiono z gipsu, pracę nazywa się gipsorytem, z płyty miedzianej —
miedziorytem, a z linoleum — linorytem.
Grafika
warsztatowa wykonywana tradycyjnymi metodami rozwija się do dziś - możemy
obserwować zachodzące w ciągu wieków zmiany w tematyce i zastosowaniu środków
plastycznych. Dzieło Daniela Chodowieckiego, wybitnego grafika, rysownika i
malarza urodzonego w Gdańsku, przedstawia scenę rodzajową - koncert - i jest
dokumentem zwyczajów oraz ubiorów epoki. Natomiast współczesna praca Józefa
Gielniaka to pejzaż o cechach fantastycznych i alegorycznych.
Na podstawie
techniki przygotowania matrycy oraz tego, która jej część jest odbijana,
wyodrębniamy: techniki wypukłe (np.
drzeworyt, linoryt), techniki wklęsłe
(np. akwaforta, akwatinta, miedzioryt, mezzotinta [czyt.: medzdzotinta], sucha
igła oraz techniki płaskie (np. litografia,
offset, serigrafia). W technikach wypukłych wycinane są miejsca, które nie będą
odbite, a farbą pokrywa się miejsca niewyżłobione, czyli wypukłe, i to one
odbijają kompozycję na papierze. Natomiast w technikach wklęsłych są stosowane
głównie matryce metalowe, w których wycina się rysunek. Następnie wgłębienia
wyryte rylcem lub wytrawione kwasem wypełnia się farbą i to one pod naciskiem w
prasie drukarskiej dają odbitkę. Techniki płaskie polegają na opracowaniu
rysunku na płycie kamiennej lub blasze i zabezpieczeniu miejsc, które mają
pozostać białe. W serigrafii rysunek jest kopiowany na sito, przez które w
procesie druku przepuszcza się farbę.
Na
przykładzie grafik można dostrzec różnice pomiędzy drzeworytem a akwafortą.
Matryca wycięta w drewnie daje wyraziste linie i uproszczone kształty, co widać
w pracy Schmidta-Rottluffa [czyt.: szmita rotlufa]. Twarz przedstawiona w ten
sposób nie jest realistyczna - przypomina maskę. Lucjan Freud, tworząc
akwafortę, zarysowywał metalową matrycę stalową igłą, dzięki czemu rysy twarzy
portretowanego są delikatne i szczegółowo ukazane za pomocą cienkich linii.
Ze względu
na technologię grafikę dzielimy na wykonaną ręcznie oraz komputerową. Do tej
drugiej zaliczamy wizualizacje dwuwymiarowe, czyli grafikę 2D, trójwymiarowe — grafikę 3D. W tego rodzaju
twórczości wyodrębniamy grafikę rastrową oraz grafikę wektorową. W grafice
rastrowej obraz jest tworzony za pomocą pionowo - poziomej siatki kolorowych
pikseli, a w wektorowej obraz budują figury geometryczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz